reklama

Online - offline - učebnice pre školy.

Keďže som svojim vzdelaním učiteľ, stále mi rezonuje v hlave otázka dostupnosti a praktickosti vzdelania. Dnešný článok o úvahe umiestnenia učebníc na web mi ponúkol príležitosť k názoru.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Pán Eugen Jurzyca vyniesol na svetlo sveta otázku, ktorá už isto napadla nejedného učiteľa či študenta.

Neviem, či sa podobnými problémami zaoberajú poverené inštitúcie reálne, alebo je to len želanie, ktoré každý človek z praxe považuje na chiméru.

Nie som učiteľ z praxe a zatiaľ nemám školopovinné deti.

Viem však, že na okolitých základných školách je spravidla jedna trieda plná PC a tam sa rozvíja PC gramotnosť detí-žiakov.

Čím vyššia úroveň školy, tým väčší počet PC a lepšia dostupnosť širokopásmového internetu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa mňa nie je otázkou či dať učebnice na web. To je skôr povinnosť. Otázka je, ako zabezpečiť každému žiakovi a študentovi prístup k týmto študijným materiálom.

V diskusii pod článkom je niekoľko skvelých nápadov a aj niekoľko možných riešení. Rovnako aj popis nevýhodnosti niektorých z nich.

( http://www.sme.sk/diskusie/1721713/1/Jurzyca-zvazuje-existenciu-ucebnic-ci-vysvedceni-na-internete.html )

Môj pohľad sa upiera na elektronické knihy resp. čítačky el. kníh. (ďalej e-knihy).

Opomeňme na-teraz ich nákup, opotrebenie, kazovosť atď.... a zamerajme sa na ich funkčnosť.

Neustále sa potýkame z problémom aktualizácie učebníc. Rovnako sa učebnice značne rýchlo opotrebujú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vôbec nemám tušenie, ako je to napr. z autorskými právami, či počtom učebníc na žiaka.

Poznámky v učebniciach vlastné či cudzie.... atď.

Elektronická kniha má oproti klasickým učebniciam mnohé výhody - nesporne.

Ako však zabezpečiť, aby sa to "oplatilo".

Osobne som toho názoru, že e-knihy by mala zabezpečiť škola rovnako, ako zabezpečuje klasické učebnice.

Keďže z ústavy máme právo na bezplatné vzdelanie, nemôžu byť e-knihy spoplatnené. Ale, aby sa predišlo ich úmyselnému poškodeniu či poškodeniu z nedbanlivosti, mohla by sa uzatvoriť počas roka na e-knihu napr. poistka.

A to z dôvodu, že el. kniha je predsa len prístroj a priznajme si, žiaci na základnej škole nie príliš dbajú na to, kde pri popoludňajšom futbale hodia tašku a už vôbec ich netrápi, čo kto hodí na ňu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poistka by sa nevzťahovala napr. na stratu e-booku.

Týmto by sa kniha v podstate zapožičala žiakovi, tak, ako to funguje v papierovej podobe.

Na e-bookoch z elektronickým papierom by nikto zasa neskrachoval na občasnej výmene batérie.

Nevýhodou je monochromatické zobrazenie, ale na to by sa dalo myslieť pri vytváraní učebníc. (teda nie farby, ale napr. šrafovanie pri grafoch a pod.).

Týmto spôsobom by sa odbúralo neustále vláčenie rozličných učebníc "do" a "zo" školy, a postačovala by jedna tenká čítačka (e-book).

Neverím, že i napriek aktuálne značne "slobodnej" mládeži by nedokázalo školský rok prežiť aspoň 85% týchto zariadení.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nie je mojím zámerom vymyslieť spôsob realizácie - na to sú tímy ľudí - ale ukázať, že sú reálne možnosti a cesty, ako zefektívniť dostupnosť aktuálnych informácií pre každého žiaka a študenta.

Kto sa učiť nechce, tomu je jedno, či má alebo či zničí e-book. Ten, kto naopak má záujem sa učiť a vzdelávať, si bude vážiť to, že materiály má na jednom mieste a dokáže si rozšíriť obzor tým, že si od učiteľa vyžiada na SD-karte podrobnejšie info. Alebo si ho v škole na PC vyhľadá a "natlačí" do e-booku.

e-kniha predsa nie je odkázaná len na formát pdf či html. Vie omnoho viac.

No a ako zabezpečiť také množstvo kníh za rozumnú cenu a v dostatočnom objeme?

Nikto predsa nekáže nakupovať Kindle.

Existujú firmy, ktoré dokážu predať funkčnú a spoľahlivú rýchlovarnú kanvicu za koncovú cenu 9,90 Eur. Netvárme sa, že Čína by to nerobila.

Ak by sa dokázal niekto dohodnúť z takouto spoločnosťou na fungujúcom modeli distribúcie, výroby, servisu, potom by možno bolo možné dosiahnuť aspoň prijateľný kompromis medzi cenou zariadenia a jeho efektivity v rámci využitia v školstve.

Emil Stibrany

Emil Stibrany

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám rád nové - nemusia byť zásadne zelené - technológie a ešte radšej si ich predstavujem v praxi. Rád tiež pozerám na nočné nebo a dúfam, že my-ľudstvo- sme to najhoršie, čo vesmír zažil... Stále to však môžeme zmeniť. Zoznam autorových rubrík:  Rozprávky pre dodpelýchSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu