reklama

Na mopede bez prilby.

Približne každé dva roky sa rozvíri hladina v radoch motorizovanej časti našej krajiny... Rovnako, ako je tomu v dnešných dňoch po schválení myslím, že  zákona o premávke na pozemných komunikáciách. Vždy sú však najvýraznejšie vyššie pokuty, nové zákazy a príkazy.... Je to však vždy pre dobro veci?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)
príklad nezmyselnosti nosenia prilby....
príklad nezmyselnosti nosenia prilby.... (zdroj: emil)

Uvediem modelový príklad, aby som svojou troškou prispel k celospoločenskej diskusii.

Mám taký pocit, že zákon ide vždy cestou represií. Neviem však, či je to tá najsprávnejšia cesta.

Už asi 10 rokov vlastním malinký mopedík. Je to taký veterán ošľahaný pádmi, opravami... Sem tam čosi odpadne, sem tam čosi poopravujeme... V konečnom dôsledku je to stroj, ktorý by bez prehriatia (teda bez nútenej prestávky) neprešiel po rovine asi ani 8 km. Nedajbože, ked zbadá kopec. Zdochne preventívne hned na začiatku. Jeho konštrukčná rýchlosť je 25km/h.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak čosi prehodíte v karburátore, tak to dokáže ísť - pri strašnom vibrovaní - aj 40km/h.

Ale neriskujem, a tak chodím tak, že ručička tachometra lieta medzi 25-30km/h. Toľko k samotnému stroju. Ešte hádam treba dodať, že roky užívania mu priniesli resp. odniesli zadný blatník, dve smerovky; čas mu odkúsol kus sklíčka na zadnom svetle a ešte kadejaké káble zbytočne trčia z kapotáže. Ale, ak by aj bol v 100% stave, neprinesie to mne osobne žiadnu zmenu ani osoh.

Boli časy, kedy som (asi pred 2-mi rokmi) chodil do 2km vzdialenej dediny na tomto mopedíku ráno pre čerstvé pečivo do pekárne.

 Vyšplhali sme spolu kopec, potom zme zišli dolu kopcom (zasa len tou 30-kou, pretože to nemá voľnobeh) až na miesto určenia. Tam som nakúpil a zasa sme hrkotali domov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetko až do dňa, kedy ma mladý aktívny policajt nenasmeroval na tomto mopede k ich autu (čo mu nezazlievam - mal na to plný nárok). 

Uuups.. Tam bol už jeho kolega, ktorý mi taktne vysvetlil, že bez prilby (myslím že s 3-ma pevými úchytnými bodmi) mám smolu a že to je pokuta ako sviňa. Ak sa mýlim opravte ma, ale môže byť od 500 do 2000sk.

No, kedže som sa vykrúcal (mal som len 50sk na pečivo samozrejme), tak mi - síce neodpustili, ale - dali pokutu len za to, že som nemal akési papiere o prevádzke toho mopeda (ani neviem čo to je, lebo tá malá knižka, ktorú som k tomu dostal je po 3-och sťahovaniach nenávratne preč a mám pocit, že tam bol len návod na použitie, či niečo v tom zmysle). Nuž, tak som kapituloval a podpísal som svoj prehrešok (voči policajtom nič nemám, plnili len svoju povinnosť a boli milí a zhovievaví a to vravím úplne vážne a úplne úprimne).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu mi však začína unikať logika.

Ja dostanem pokutu na mopede, ktorý splňa dosť prísne technické parametre (hlučnosť, obe svetlá, brzdové svetlo!, smerovky, kapotáž); jeho konštrukčná rýchlosť je 25 (alebo ked aj hned 40km/h) a ja musím mať prilbu. A to pri váhe mopeda cca 50kg.

Všetko bez voľnobežnej spojky (čím ani dolu kopcom nepôjdem ani o 20% rýchlejšie, ako je konštr. rýchlosť - proste by som to zadrel).

Ja mám výšku cca 180cm. Ked si na ten stroj sadnem, trčím ako tatranský svišť. Ak by som si nasadil prilbu a pumpoval to 25km/h tak by som nielenže vyzeral ako debil, ale asi by na mňa pozerali z vážnymi starosťami aj deti, ktoré by ma obiehali - jedno po druhom - na bicykloch (jasné že bez prilby...).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na klasickej babete to až tak brutálne, hrozne, nevyzerá, ale 90% ľudí čo na týchto strojoch jazdí nosí max. šiltovku a slečné okuliare.

Ak by mal niekto ambície vysvetľovať, že prilba je tam pretože, ak by takého jazdca zachytilo auto, tak treba vedieť, že pri rýchlosti auta 60 a viac km/h sa šance na prežitie prudko znižujú. Nie preto, že by autá lietali, ale preto, lebo telo má svoje limity. A pri náraze o sile, ktorá sa vyrovná nárazu v 60km rýchlosti jednoducho konštrukčne (telo) zlyhá (týka sa to aj chodcov :)).

Rovnakému riziku sú vystavení chodci. Prečo nedá pokutu nikto chodcom, ktorí idú po pravej strane cesty a pritom majú 1,5m od seba prázdny chodník?! (ak máte záujem, mám asi 5 dňovú fotku, presne zobrazujúcu to, čo som napísal).

Prečo nedá pokutu nikto cyklistom, ktorí idú "narobení" domov! Cyklista, ktorý ide domov po pravej strane a má v sebe 1,5 a viac promile je oveľa väčšou hrozbou, ako ja, ktorí idem osvetlený 25km/h a nesmiem mať v krvi ani ň, pretože riskujem vodičák. 

Tak ako on nemám prilbu, ale som videný.

On?!

Jeho zošrotuje vodič, ktorý ide - ako napr. chodím dosť často aj ja - po 12-tke večer o 21:30 domov.

Kde sa bude hladať vina? To že má dotyčný cyklista 2 promile je v čase nehody bezpredmetné.

Toho berie sanitka (poprípade pohrebák). Vodič šiel povedzme 90-kou po suchej ceste.

Hned v šoku ho zoberú na spísanie zápisnice. Prvé zistia či aj on nepil. Ak áno, nech trpí (súhlasím, lebo nemal čo za volantom sedieť), ak však nie, potom je to prvé poníženie.

Potom skúmajú brzdnú dráhu, potom to - kde a ktorou stranou ho zrazil; kde ho zachytil. Zisťujú sa jednoducho príčiny.... Všetko sa točí okolo vodiča. Cyklista?

žiadne svetlo, žiadna prilba, žiadna pokuta.... žiadny problém - on je predsa ten ranený.

Až ked je jednoznačne isté, že chudáčisko vodič je v tom nevinne (čo sa stáva asi málokedy...), až potom sa obráti pozornosť na zrazeného cyklistu. 

A čo vodič?!

Kolísanie medzi obvinením z ublíženia na zdraví (možno aj s následkom smrti) a medzi všeobecným ohrozením. Komplikované dokazovanie jeho neviny.

Ak je to otec a živiteľ rodiny... ešte horšie - po šoku z nehody - na jeho hlavu.

Mne by sa zrútil svet. Koho by to zaujímalo?!

Prečo to celé píšem? Lebo mi - ako som už písal - uniká logika takýchto zákonov.

(ako Werich povedal v rozprávke cisárov pekár - pekárov cisár: "vy se tady nimráte sa v nezmyslech").

V Eurovodičákoch máme predsa značne podrobnú klasifikáciu mot. vozidiel. Prečo niekto nepríde z iniciatívou aj opačného razenia.

Isto by sa našlo riešenie. Ved nevyžadujem jazdu bez vodičského, vyžadujem len pohyb na mopede bez prilby do - povedzme - konštrukčnej rýchlosti 40km/h. Nie kubatúra, ani veľkosť či váha, ale konštrukčná rýchlosť..

Na pumpe, v hypermarkete si kúpite malinké motorové približovátko a beháte ním 40-kou po chodníkoch a kade len chcete. Bez prilby a beztrestne. Ale na mojom presúvadle je treba mať narazený dekel, aby som sa nedajbože pri páde v 30-ke nezabil.... Wow... 

Prečo nie je možný takýto ústupok?!

I napriek tomu, že riskujem, i tak si prilbu nechcem a ani nemienim dávať, pretože nepovažujem takúto jazdu za akúkoľvek hrozbu pre mňa ani pre moje okolie.

Rovnako, ako ju momentálne nenosím - ale plánujem nosiť - ako cyklista (a ak by aj boli povinné, tak ich ľudia nosiť nebudú). Tak ju nebudem nosiť na žiadnom mopede, ktorého konštrukčná rýchlosť neprekročí 40km/h. Aj za cenu rizika pokuty.

Výška pokút je celkom iná kapitola.

Neviem neviem, či majú taký "výchovný" charakter, ako si od nich sľubuje každý zákon a každá vláda. Kto na to má, tomu je to jeno. Kto na to nemá, tak bude jazdiť opatrne a aj tak sa vždy nájde deň, kedy ponáhľate. A verte, že práve vtedy vás namerajú. Jeeeee vy ste šiel o 30km/h rýchlejšie. Vycalujte 5000sk. Nikoho nezaujíma, že bežne jazdíte normálne.

Tí ktorí nepoznajú na ceste iných, tí majú zväčša dosť bezpečné autá. Predbiehajú, riskujú... čo tam potom...

Co ma po tom, že dáka rodinka v 120-ke (ktorú im rodičia dali po svatbe, aby sa nemuseli tralalákať autobusom s deťmi) ide lekárovi na očkovanie. Ja mám predsa bezpečné auto. Pri čelnom náraze je a bude škodovka dobrou deformačnou zonou.

To že tam zomrú rodičia a dve deti... pche... Ved zo šoku sa spamätám. Ich rodina to prekúsne. Mna z toho známi a peniaze dostanú. Podmienku predsa vezmem....

Takže pokuty nie sú o tom, aby zabránili takémuto scenáru.

čo vy na to?!

Emil Stibrany

Emil Stibrany

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám rád nové - nemusia byť zásadne zelené - technológie a ešte radšej si ich predstavujem v praxi. Rád tiež pozerám na nočné nebo a dúfam, že my-ľudstvo- sme to najhoršie, čo vesmír zažil... Stále to však môžeme zmeniť. Zoznam autorových rubrík:  Rozprávky pre dodpelýchSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu