reklama

Segregácia rómskeho obyvateľstva.

Ten pojem segregácia sa mi skutočne páčil. Veľmi dobre sa ním operuje a rovnako pevne verím, že z problematických osád tomuto pojmu možno nikto nerozumie. Niekto si všimol, že kdesi vyrástol múr, ktorý tam pôvodne nebol. Všetci zrazu začnú diskutovať o "veľkom probléme" a o otázkach práv a pravdy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (67)

Pred nedávnom som dostal "napomenutie" od kolegu, že "róm" je označenie národnosti a príslušnosti k danej skupine obyvateľstva. A "cigán" je označenie príslušnosti etnickej. Rád sa dám poučiť, či je to pravda, ale ide tu o úplne iný problém.

Múr postavený v Michalovciach rozvíril hladinu rasových nálad. Podľa mňa úplne zbytočne. Rasová diskriminácia sa dá definovať, ako separácia istého etnika od majoritnej skupiny. Obmedzia sa jej práva a degraduje sa na druhotriednu skupinu podriadenú majoritnej. To sa u nás nedeje ani nedialo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Všetci vieme, že problém s rómskou (zatiaľ ešte ) menšinou sa dlhodobo nerieši. Vôbec nie systematicky.

Generácie (rómov) vyrastajú od kolísky z pocitom, že všetko im poskytne štát a ak nie, tak nie je nič nenormálne na tom, že si to vezmeme od tých, čo to majú. Inak povedané ukradneme.

Rómska komunita nemôže fungovať civilizovane. Jednak jej v tom bránia interné kultúrne pravidlá, jednak absolútny výpadok výchovy, jednak akékoľvek právne povedomie.

Základy civilizovaného správania si neosvojí nová generácia v miestach, kde musí žiť. Tieto zvyklosti si musia osvojiť mimo osadu, mimo svojej komunity.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Preto si myslím, že systém poberania dávok na základe dochádzky ich detí do školy nebol zlý nápad.

Cesta k týmto komunitám vedie cez peniaze a cez razantné (nazvime to asertívne) správanie sa k nim.

Tu na sme.sk som čítal rozhovor z lekárom, ktorý sa ako jeden z mála, stará o ľudí z rómskych osád.

Bolo úplne neuveriteľné, čo v tom krátkom článku odznelo. Mal som pocit, že rozpráva o Somálsku či inej africkej krajine. Parazity, obrna, úplavica, neliečený zápal pľúc, zanedbaní novorodenci...

http://novohrad.sme.sk/c/5362063/v-romskych-chatrciach-byva-veselo-len-tyzden.html )

Ako je možné takýchto ľudí vzdelávať, keď celé ich detstvo je postavené na živote v osade, ktorých fotky sa denne preháňajú po médiách?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak rómov najprv nevychováme, tak ich nemôžeme ani vzdelávať. Ak ich nemôžeme vzdelávať, nemôžeme im ani vysvetliť (a ukázať ), že to čo je normálne v osade sa nepovažuje za normálne v priestore mimo nej.

Osvetová činnosť - znejú hlasné hlasy. Kto ju bude robiť ? Kto ju chce robiť ? Kto má odvahu vkročiť do osady a začať slobodne rozprávať o tom, že sa má rodičovstvo plánovať, že je normálne mať deti aj po 18-tich. Že treba si umývať ruky, že je potrebné prinášať niečo do "systému" ak chceme niečo od neho brať. Že nie sú len práva, ale sú aj povinnosti. A že problém vzťahu rómovia vs. "biely" nie je v národností či etnickej príslušnosti, ale v ich vzťahu k hodnotám, ktoré si naopak majoritná populácia váži a cení.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nikto z nás nedostane nič zadarmo. Ale mnohí z nás majú pocit, že doplácajú na rómsku populáciu.

A oprávnene. (ak nie, prosím argumenty v diskusii).

Ak však niekto vyhlasuje, že rómska komunita nemá kde bývať, nemá sa ako vzdelávať a za to všetko môte štát a rasizmus, tak je na veľkom omyle.

Veľa kriku sa narobí pre jeden múr, ktorý nie je väzením, ale len prekážkou. Je postavený účelne a dotknutí obyvatelia osady naň neprispeli ani korunu. Zaplatili to "tí druhí"....

Neopak, veľmi málo kriku sa robí, keď za peniaze daňových poplatníkov (spravidla majoritného obyvateľstva daného mesta..."tích druhých"..) sa postavia byty, ktoré majú napomôcť ľuďom z osady začať žiť nový-dôstojný- život.

A oni miesto toho, aby tento život skúsili a zadarmo - či za zlomok reálnej sumy - využili túto šancu, rozbijú a popália všetko, čo im bolo dané.

Je to len jeden z príkladov, ktorých sa dejú desiatky. Prečo to tak je, to je mne jedna veľká neznáma.

Taktiež na mnohé - resp. väčšinu - z týchto stavieb nedal nikto z osád ani korunu. Ani neprišiel na ne pracovať. Ale i napriek tomu sa ani jeden neodvolal na rasovú nerovnosť pri prideľovaní bytov.

Nikto sa nepýtal, kde sú "biely", nikto sa nesťažoval, že je to rasovo motivované obsadenie bytov či bytových jednotiek.

Rovnako vzdelanie či lekárska starostlivosť. Nie je problém v tom, že by sme nedokázali alebo nechceli pomôcť.

Ak niekto nemá záujem do systému vložiť (dane, vzdelanie, čas, prácu..), ostatní nebudú mať záujem čokoľvek zo systému vydať.

Doplatia na to však aj tí, ktorí by mohli naštrbiť zabehané pravidlá v osadách. Ak aj majú ambície veci meniť, odradí ich práve na začiatku spomínaná "segregácia". Teda vyčlenenie a zaškatuľkovanie do rómskej menšiny, ktorú všetci považujú za zlú a neprispôsobivú.

Rozprava o tom, či múry stavať a či nestavať, je len mlátenie prázdnej slamy.

Sú rómske rodiny, ktoré fungujú podľa pravidiel, ale nestretáme ich v osadách.

Stretáme ich na rodičovskom združení, v obchode, delíme sa s nimi o spoločné priestory, rád si sadneme s nimi na kávu a prediskutujeme etnické rozdiely bez emócií a zášte. Zasmejeme sa spolu a pozveme ich na rodinnú oslavu....

Nezdá sa mi, že pred nimi by sme mali stavať na chodbe našej bytovky múr.

Sú však obrovské neforemné komunity, ktoré nemajú žiadne pravidlá. Nová generácia sa nemá od koho učiť základné pravidlá hygieny, sexuálneho správania a zdravia či spoločensky tolerovaného správania sa.

Jednoducho tieto skupiny žijú živelne a nepozerajú na to, ako to vnímajú ostatní.

"Ak nás považujú za sociálny prípad, čo-to dostaneme, ak nie vyriešime si prežitie inak."

Nepočítajú, nemyslia na zajtra, neplánujú....

Toto však treba týchto ľudí naučiť. Kým ich to však naučíme, bude treba použiť prostriedky, ktoré možno nevyhovujú úradníkom a právnikom sediacim niekoľko kilometrov od týchto oblastí a osád, ale vyhovujú tým, ktorí chcú žiť normálny život v normálnom, nehlučnom a zdravom prostredí.

Všetci mudrujeme, ako sa to má ( bohužiaľ aj ja...), ale je málo ľudí, ktorí pôjdu do "ohňa" prerábať od základov myslenie komunity v osade. (platiť by ich mali rovnakým platom, ako poslancov NRSR)

Vychovať a vzdelať.

Ak to nespravíme z vnútra osád, tak sa nám to nepodarí a prerastie nám to cez hlavu tak, že už to nebude - z dôvodu veľkého množstva kultúrne a morálne deformovaného rómskeho obyvateľstva - možné.

Osobne sa prikláňam k praktikám, ktoré výrazne obmedzia prílev peňazí do osád.

Zamedzia motivácii rodiť deti v počte neúmernom potrebám štandardnej rodiny (teda 2-3).

Prikážu dostať deti (od 3 do 15 ) z osady do výchovných a školiacich stredísk aspoň na 8 hodín v pracovných dňoch.

Tvrdo postupovať proti nelegálnym stavbám a odberom (energií,vody,plynu, atd.).

(čítam, že oni nechápu...že treba papiere). Ja tiež nechápem načo je okolo všetkého toľko papierov, ale keď odignorujem napr. energetikov, raz-dva ma vyvedú z omylu.

Nikto v tomto štáte nemá právo svojvoľne žiť a bývať na cudzom pozemku bez povolenia majiteľa.

Po likvidácii osady komunitu "rozdeliť" na menšie celky a ponúknuť im miesto na bývanie mimo rómsku komunitu.

Je veľa nápadov a isto lepších, ako riešiť rómsku otázku.

Ale bez reálnej zmeny zmýšľania a zvyklostí priamo vo vnútri komunít sa nepohne tento problém ani "o piaď ".

Emil Stibrany

Emil Stibrany

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám rád nové - nemusia byť zásadne zelené - technológie a ešte radšej si ich predstavujem v praxi. Rád tiež pozerám na nočné nebo a dúfam, že my-ľudstvo- sme to najhoršie, čo vesmír zažil... Stále to však môžeme zmeniť. Zoznam autorových rubrík:  Rozprávky pre dodpelýchSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu